МОДЕЛЬ УПРАВЛЕНИЯ ЗНАНИЯМИ МАШИНОСТРОИТЕЛЬНОГО ПРЕДПРИЯТИЯ

  • Ивахник Дмитрий Евгеньевич МИРЭА – Российский технологический университет https://orcid/org/0000-0001-9980-4276
Ключевые слова: управление знаниями, машиностроительные предприятия, модель УЗ, цели УЗ, стратегия компании

Аннотация

Целью исследования является разработка модели управления знаниями (УЗ) машиностроительного предприятия. При разработке авторской модели УЗ проводился анализ литературных источников, что позволило выявить недостатки ранее созданных моделей, предназначенных в том числе для машиностроительной отрасли. Представлен анализ существующих моделей УЗ – Clever, Impakt и Selekt с указанием их достоинств и недостатков. При подготовке и проверке разработанной модели было проведено анкетирование машиностроительных компаний Московского региона. Для проверки надежности анкеты использовался альфа-коэффициент Кронбаха. Установлено, что минимальное полученное значение для каждого фактора составило 0,709, а максимальное - 0,955. Поскольку все значения надежности больше 0,7, то опросник является надежным. Конструктивная валидность анкеты была проверена путем проведения теста Спирмена. Результаты показали, что p-значения меньше 0,05. Следовательно, коэффициенты корреляции факторов статистически значимы, что означает валидность используемых инструментов. Основным результатом выполненного исследования является авторская модель УЗ, которая в максимальной степени соответствует фактическим условиям работы машиностроительных компаний России. Модель пригодна для использования как в крупных, так и в средних и мелких компаниях и включает в себя 6 основных этапов: предварительный этап; этап разработки стратегии компании; этап запуска; этап функционирования; этап мониторинга и оценки; формулировка краткосрочных и долгосрочных целей УЗ. Предлагаемая модель способна устранить недостатки существующих моделей управления знаниями и определить ключевые факторы успеха при внедрении системы УЗ. Преимущества предложенной модели заключаются в улучшении процесса внедрения УЗ, облегчении процесса принятия управленческих решений, достижении конкурентных преимуществ, поддержки инноваций, поддержки эффективной работы УЗ в целом.

Литература

Akhmetova S.G. Modern information technologies in knowledge management: monograph. Perm: PNIPU. 2013. 196 p. (in Russian).

Bocharov I.M. Knowledge management in digital economy: theoretical and methodological aspects: monograph. Moscow: Dashkov and Kо. 2021. 96 p. (in Russian).

Vorontsov E.V. Knowledge management: textbook. Minsk: Vysheyshaya shkola. 2016. 351 p. (in Russian).

Ivakhnik D.E., Grigorieva V.Z. Optimization of enterprise production program under market relations. Marketing in Russia and abroad. 1999. N 1. P. 9-12. (in Russian).

Ivakhnik D.E., Tverdokhleb A.N. Choice of optimal budget. Financial director. 2005. N 6. P. 19-24. (in Russian).

Komarova A.V. Formation of the system of project-oriented knowledge management: monograph. Moscow: Creative Economy. 2012. 188 p. (in Russian).

Panikarova S.V., Vlasov M.V. Management of knowledge and intellectual capital: textbook. Yekaterinburg: UrFU. 2015. 140 p. (in Russian).

Salikhova I.S. Innovations in corporate knowledge management: textbook. Moscow: Dashkov and Kо. 2019. 136 p. (in Russian).

Ahmad H. Development of KM model for knowledge management implementation and application in construction projects. Birmingham: University of Birmingham. 2010.

Ahmad H., An M., Gaterell M. KM model to embed knowledge management activities into work activities in construction organisations. In Proceedings of 24th Annual ARCOM Conference. Cardiff: Association of Researchers in Construction Management. 2008. Р. 309–318.

Almarshoudi A., Suresh S., Renukappa S. Knowledge management practices in Oman construction sector. Interna tional Journal of Knowledge Engineering. 2018. N 4. Р. 50–54. DOI: 10.18178/ijke.2018.4.1.099

Almomani R., Al-Abbadi L., Abu-Rumman A.R., Abu-Rum man A., Banyhamdan K. Organizational memory, knowledge management, marketing innovation and cost of quality: Empirical effects from construction industry in Jordan. Academy of Entrepreneurship Journal. 2019. N 25(3).

Anumba C.J., Egbu C., Carrillo P. Knowledge management in construction. Blackwell Publishing. 2005. DOI: 10.1002/9780470759554.

Arif M., Al-Zubi M., Gupta A.D. Understanding knowledge sharing in the Jordanian construction industry. Construction Innovation. 2015. N 15. Р. 333–354. DOI: 10.1108/CI-03-2014-0018.

Arif M., Al-Zubi M., Gupta A. D., Egbu C., Walton R. O., Islam R. Knowledge sharing maturity model for Jordanian construction sector. Engineering, Construction and Architectural Management. 2017. N 24. Р. 170–188. DOI: 10.1108/ECAM-09-2015-0144.

Bhatt D. Knowledge management in organizations: Examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of Knowledge Management. 2001. N 5. Р. 68–75. DOI: 10.1108/13673270110384419.

Creswell J.W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications, Inc. 2003.

Cronbach L.J., Shavelson R.J. My current thoughts on coefficient alpha and successor procedures. Educational and Psychological Measurement. 2004. N 64. Р. 391–418. DOI: 10.1177/0013164404266386.

Dang C.N., Le-Hoai L., Kim S.Y. Impact of knowledge enabling factors on organizational effectiveness in construction companies. Journal of Knowledge Management. 2018. N 22(4). Р. 759–780. DOI: 10.1108/JKM-08-2016-0350.

Dang C.N., Le-Hoai L. Relating knowledge creation factors to construction organizations’ effectiveness. Journal of Engineering, Design and Technology. 2019. N 17(3). Р. 515–536. DOI: 10.1108/JEDT-01-2018-0002.

Davenport T.H., Prusak L. Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business School Press. 1998.

Deepak M.D., Mahesh G. Developing a knowledge- based safety culture instrument for construction industry. Engineering, Construction and Architectural Management. 2019. N 26 (11). Р. 2597–2613. DOI: 10.1108/ECAM-09-2018-0383.

Drost E.A. Validity and reliability in social science research. Education Research and Perspectives. 2011. N 38. Р. 105–123.

Feng W.J., Yan C.M., Jie F.L., Ju Y.J. The construction of enterprise tacit knowledge sharing stimulation system oriented to employee individual. Procedia Engineering. 2017. N 174. Р. 289–300. DOI: 10.1016/j.proeng.2017.01.139.

Golafshani N. Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report. 2003. N 8. Р. 597–607.

Gürlek М. Knowledge Management. In book: Tech Development through HRM. Р.17-24. DOI: 10.1108/978-1-80043-312-02020003.

Hari S., Egbu C., Kumar B.A. Knowledge capture awareness tool: An empirical study on small and medium enterprises in the construction industry. Engineering, Construction and Architectural Management. 2005. N 12. 533–567. DOI: 10.1108/09699980510634128.

Hoła B., Sawicki M., Skibniewski M. An IT model of a Knowledge Map which supports management in small and medium-sized companies using selected Polish construction enterprises as an example. Journal of Civil Engineering and Management. 2015. N 21(8). Р. 1014–1026. DOI: 10.3846/13923730.2015.1030865.

Holste J.S., Fields D. Trust and tacit knowledge sharing and use. Journal of Knowledge Management. 2010. N 14. Р. 128–140. DOI: /10.1108/13673271011015615.

Li Y., Song Y., Wang J., Li C. Intellectual capital, knowledge sharing, and innovation performance: Evidence from the Chinese construction industry. Sustainability. 2019. N 11(9). 2713. DOI: 10.3390/su11092713.

Lin Y.C. Construction 3D BIM-based knowledge management system: a case study. Journal of Civil Engineering and Management. 2014. N 20(2). Р. 186–200. DOI: 10.3846/13923730.2013.801887.

Lin Y., Wang L., Irani Z. Enhancing knowledge exchange through web map-based knowledge management system in construction: Lessons learned in Taiwan. Automation in Construction. 2007. N 14. Р. 94–109.

Kamara J.M., Anumba C.J., Carrillo P.M. A CLEVER approach to selecting a knowledge management strategy. International Journal of Project Management. 2002. N 20. Р. 205–211. DOI: 10.1016/S0263-7863(01)00070-9.

Kamara J.M., Augenbroe G., Anumba C.J., Carrillo P.M. Knowledge management in the architecture, engineering and construction industry. Construction Innovation. 2002. Vol. 2. N 1. Р. 53–67. DOI: 10.1108/14714170210814685.

Kivrak S., Arslan G., Tuncan M., Birgonul M.T. Impact of national culture on knowledge sharing in international construction projects. Canadian Journal of Civil Engineering. 2014. N 41(7). Р. 642–649. DOI: 10.1139/cjce-2013-0408.

Mohammad S.F., Anumba C.J. Potential for improving site management practices through knowledge management. Construction Innovation. 2006. N 6. Р. 232–249. DOI: 10.1108/14714170610713917.

Nonaka I., Takeuchi H. The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press. 1995. 284 р. DOI: 10.1016/0024-6301(96)81509-3.

Okere G.O. Barriers and enablers of effective knowledge management: A case in the construction sector. The Electronic Journal of Knowledge Management. 2017. N 15(2). Р. 85–97.

Robinson H.S., Carrillo P.M., Anumba C.J., Al-Ghassani A.M. Developing a business case for knowledge management: The IMPaKT approach. Construction Management and Economics. 2004. N 22. Р. 733–743. DOI: 10.1080/0144619042000226306.

Robinson H.S., Carrillo P.M., Anumba C.J., Al-Ghassani A.M. Knowledge management practices in large construction organizations. Engineering, Construction and Architectural Management. 2005. N 12. Р. 431–445. DOI: 10.1108/09699980510627135.

Saini M., Arif M., Kulonda D.R. Critical factors of transferring and sharing tacit knowledge within lean and agile construction processes. Construction Innovation. 2018. N 18(1). Р. 64–89. DOI: 10.1108/CI-06-2016-0036.

Surbakti H. Integrating knowledge management and business intelligence processes for empowering government building organization. International Journal for Computer Applications. 2015. N 114. Р. 36–43. DOI: 10.5120/19976-1874.

Yousef M.N., Abu Baker A.H. Knowledge management and growth performance in construction companies: A framework. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012. N 62. Р. 128–134. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.09.022.

Yusof M.N., Yahaya N.M., Awang N., Hassan N.N.B.N., Cheen K.S. The challenges in implementing knowledge management in construction industry. International Journal of Engineering and Advanced Technology (IJEAT). 2019. N 8. Р. 86–90. DOI: 10.35940/ijeat.E1012.0585C19.

Yuan M. An integrated knowledge management frame- work for managing sustainability knowledge in the Australian infrastructure sector. Brisbane: Queensland University of Technology. 2011.

Опубликован
2022-04-13
Выпуск
Раздел
ЭКОНОМИКА, МЕНЕДЖМЕНТ, ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВО. ЦИФРОВАЯ ТРАНСФОРМАЦИЯ БИЗНЕСА