ОЦЕНКА ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ЭФФЕКТИВНОСТИ СТАРТАПОВ В СФЕРЕ КИБЕРСПОРТА
Аннотация
Киберспорт как особая сфера социально-экономических отношений находится на стыке спорта, цифровой экономики и цифровизации в целом. На основании существующих трудов отечественных и зарубежных авторов, а также отчетов консалтинговых компаний приводится оценка рынка киберспорта. Ожидается, что в ближайшие десятилетия данное направление будет на равных конкурировать с традиционными видами спорта и интернет-развлечениями. Киберспорт является неотъемлемой частью цифровой экономики и входит в подвид цифрового бизнеса и цифровой коммерции. В статье рассматривается его актуальность как одного из возможных новых источников инвестирования. Авторы работы исследовали возможность применения классических методик оценки эффективности инвестиционных проектов на примере стартапа в киберспортивной отрасли. Рассматриваемый в статье проект представляет собой стартап, целью которого является создание нового киберспортивного коммерческого турнира с возможностью его проведения в двух форматах: онлайн и офлайн. Подходы к оценке его экономической эффективности разрабатывались с позиций системного подхода, были разработаны различные сценарии реализации проекта и произведена стоимостная оценка будущих расходов и доходов. Результатом работы стал сравнительный анализ разработанных сценарий с точки зрения инвестиционной привлекательности.
Литература
Order of the Ministry of Sports of the Russian Federation No. 470 dated 29.04.2016 "On recognition and Inclusion in the All-Russian Register of Sports of sports disciplines, sports, and Amendments to the All-Russian Register of Sports". https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71317030/. (in Russian).
Astrakhantseva I.A., Astrakhantsev R.G. Economic essence and legal status of cryptocurrencies. Ivecofin. 2020. N4 (46). P. 3-13. DOI: 10.6060/ivecofin.2020464.502. EDN ITQSLJ. (in Russian).
Golenok A.A. Ways to promote modern mobile games. Ivecofin. 2021. N 1 (47). P. 125-133. DOI: 10.6060/Ivecofin.20214701.525. EDN VCPPHW. (in Russian).
Maslennikov O.V., Maslennikova N.V. New risks for youth as a result of the development of digital finance in the Russian Federation. Ivecofin. 2020. N 4 (46). P. 35-40. DOI: 10.6060/ivecofin.2020464.505. EDN QHWVZD. (in Russian).
Alaev A.A., Kozlova S.V., Malyutin K.M., Perova I.T. Assessment of socio-economic efficiency of infrastructure projects. Financial Journal. 2015. N 4 (26). P. 41-52. (in Russian).
Golicyna A.D. Approaches to the concept of "digital economy" and methodological aspects of its assessment at the regional level. Ivekofin. 2021. N 03(49). P.12-21. DOI: 10.6060/ivecofin.2021493.545. (in Russian).
Dashtoyan D. Why eSports in Russia does not attract venture capital investments. https://www.forbes.ru/biznes/404621-pochemu-kibersport-v-rossii-ne-privlekaet-venchur-nyh-investiciy. (in Russian).
Zavgorodnyaya T.V., Yustus T.S. Business angel investment in Russia. Science of Man: Humanitarian studies. 2016. N 1(23). P. 204-207. (in Russian).
Ivasenko A.G., Nikonova Ya.I., Savinyh V.N. Business Angels, and their role in financing the strategy of innovative development of Russia. Fundamentals of scientific research. 2015. N 2-9. P. 1931-1935. (in Russian).
Ismailov A.A. Cybersport as a social phenomenon. International Journal of Humanities and Natural Sciences. 2019. N7-1. P. 40-42. (in Russian).
Klesareva E. Yu. Cybersport as a new type of business in the digital economy. Materials of the XIV International branch scientific and practical conference «Technologies of the Information Society». Moscow: «Media Publisher». 2020. P. 344-345. (in Russian).
Komarov T.I. Project sensitivity analysis. Materials of the XIХ International scientific and practical conference «Topical issues of modern science and education». Penza: "Science and education". 2022. P. 35-38. (in Russian).
Mamontova A.A., Levchenko A.A., Lytkin A.V. Cybersports as an integral part of modern Digital society. Innovative aspects of the development of science and technology. 2021. N 8. P. 369-375. (in Russian).
Pegov S.V. Esports as a means of forming the competencies of the digital economy. Materials of the Interregional round table «Digital transformation of the branch "Physical culture and sport": theory, practice, training». Moscow: SCOLIPE. 2021. P. 92-98. (in Russian).
Pozychanyuk V. Buy ESforce: why Sberbank needs free esports mail.ru Group. https://thebell.io/kupite-esforce-zachem-sberbanku-ubytochnyj-kibersport-mail-ru-group. (in Russian).
Entertainment and Media Industry Overview: Forecast for 2019-2023. Key trends in the Russian and global markets. https://nat.ru/upload/iblock/f67/f67c0ba81289dc22cdeb54a1f7cf6c33.pdf (in Russian).
Solncev I.V. The economics of eSports. Innovations. 2018. N 5 (235). P. 62-67. (in Russian).
Surnin D. V., Nikitin L. A. Risk analysis in the implementation of investment projects in modern conditions. Materials of the III Interuniversity Annual Scientific and Practical Conference «Economics and management: trends and prospects». Saint-Petersburg: SPSUACE. 2022. P. 248-256. (in Russian).
Sutyrina E.V. Esports: law and business. Domestic jurisprudence. 2019. N 1(33). P. 13-19. (in Russian).
Hanova T.K. Business Angel or venture investor? Who is better? Materials of the V International scientific and practical conference «Modern Economy: Current Issues, achievements, And Innovations». Penza: "Science and education". 2017. P. 113–115. (in Russian).
Hohlova A. How to invest in games and why esports is called the valley of death in the CIS https://quote.rbc.ru/news/article/5f47f3f69a79471cf8e17f30. (in Russian).
Flegr S., Schmidt S.L. Strategic management in eSports–a systematic review of the literature. Sport Management Review. 2022. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14413523.2021.1974222?journalCode=rsmr20.
Koengkan M., Fuinhas J.A., Kazemzadeh E., Osmani F., Alavijeh N.K., Auza A., Teixeira M. Measuring the economic efficiency performance in Latin American and Caribbean countries: An empirical evidence from stochastic production frontier and data envelopment analysis. International Economics. 2022. DOI: 10.1016/j.inteco.2021.11.004.
Newman J.I., Xue Hanhan, Watanabe N.M., Yan Grace, McLeod C.M. Gaming gone viral: An analysis of the emerging esports narrative economy. Communication & Sport. 2022. DOI: 10.1177/ 2167479520961036Tokbaeva D., Horst S. O., de la Hera T. eSports as a Digital Media Business. A Conceptual Review and Analytical Assessment of the eSports Industry. 2022. DOI: 10.1007/978-3-658-36276-8_19.
Wong D., Meng-Lewis Y. E-sports: an exploration of the advancing e-sports landscape, actors and interorganisational relationships. Sport in Society. 2022. DOI: 10.1080/17430437.2022.2086458.