МЕТАВСЕЛЕННАЯ КАК НОВЫЙ ТРЕНД ЦИФРОВОГО МАРКЕТИНГА
Аннотация
В условиях непрерывного и стремительного развития иммерсивных технологий большое значение приобрела метавселенная, как особый и захватывающий виртуальный мир или сеть трехмерных виртуальных сред, в которых обитают аватары реальных людей, фокусирующихся на социальных связях между собой. Целевая аудитория брендов (поколение Z и миллениалы) уже проводят значительное время в виртуальных мирах и участвуют в различных формах поведения с помощью технологий смешанной реальности. Ценность метавселенной в цифровом маркетинге состоит в том, что она предоставляет компаниям доступ к обширной и разнообразной аудитории, поскольку является местом, где люди со всего мира могут беспрепятственно общаться друг с другом. Охват глобальной аудитории не только повышает узнаваемость бренда, но создает для людей через новейшие технологии захватывающие и уникальные впечатления. Таким образом, метавселенная представляет собой новую маркетинговую платформу для брендов из-за ее потенциала в продвижении их продуктов. Данный иллюзорный мир будет совершенствоваться за счет синхронизации с реальным и усиления сотрудничества между пользователями внутри этого пространства. Новейшие разработки в области искусственного интеллекта и квантовых вычисления ускорят данные процессы и создадут двойник физического мира. В статье рассматривается маркетинговый потенциал метавселенной и проблемы, с которыми могут столкнуться бренды, когда будут выстраивать свои собственные виртуальные пути воздействия на поведение потребителей.
Литература
Postalovsky A. Metaverse as an innovative form of social communication. Science and Innovations. 2024. N 12(262). P. 27-29 (in Russian).
Bostoganashvili E.R. Features and prospects of the metaverse. Economics: Yesterday, Today, and Tomorrow. 2024. Vol. 14. N 4-1. P. 710-717 (in Russian).
Umarov H.S. Prospects for the development of metaverse technologies on global economic platforms. Discussion. 2022. N 4(113). P. 76-88. DOI: 10.46320/2077-7639-2022-4-113-76-88 (in Russian).
Zubareva U.A., Aleksyutina O.A. Metaverse as a new trend in digital marketing. Materials of the VIII National Scientific and Practical Conference «Current problems of modern humanities». Bryansk: BSU named after Academician I.G. Petrovsky. 2021. P. 33-36 (in Russian).
Shulgina O. The future of digital worlds. Science and Innovations. 2024. N 12(262). P. 11-14 (in Russian).
Kuchinskaya E.V. The Metaverse as a new economy. Humanitarian Scientific Journal. 2022. N 2. P. 129-131 (in Russian).
Salekh K.S., Sharapova N.V. The metaverse as a new form of interaction in a virtual environment and its possibilities in economic development. Modern Economy Success. 2023. N 1. P. 74-79 (in Russian).
Yanenko M.B., Yanenko M.E. Transformation of the complex of advancement in the concept of the metaverse. Global scientific potential. 2023. N 12-2(153). P. 259-261 (in Russian).
Radiontseva E.S. Metaverse as a means for branding: a new approach to communication aesthetics. Kommunikologiya. 2024. Vol. 12. N 2. P. 44-56. DOI: 10.21453/2311-3065-2024-12-2-44-56 (in Russian).
Yukhno A.S. The concept, features and prospects for the metaverse construct development. The world of the new economy. 2022. Vol. 16. N 4. P. 6-19. DOI: 10.26794/2220-6469-2022-16-4-6-19 (in Russian).
Lukyanchikova A.S. Features of the promotion of fashion brands in the metaverse. Issues of Media Business. 2024. Vol. 3. N 1. P. 41-45. DOI: 10.24412/3034-1930-2024-0050 (in Russian).
Rudik E.D. How brands can use meta-universes for their marketing purposes. Bulletin of Science. 2024. Vol. 2. N1(70). P. 729-735 (in Russian).
Lavskaya K.K., Barykin S.E., Makarenko E.A. Metauniverse as a source of formation of new values of modern society. Economics and management: problems, solutions. 2023. Vol. 6. N 11(140). P. 270-283. DOI: 10.36871/ek.up.p.r.2023.11.06.031 (in Russian).
Sakada P.A. Economic prospects of the metaverse: potential for creating a virtual economy and digital assets. Managerial accounting. 2024. N 7. P. 217-224 (in Russian).
Dozorova A.D., Beloborodova N.A. The use of VR technologies in the development of professional competencies of the personnel of the organization in the oil and gas sector. Global and Regional Research. 2023. Vol. 5. N 2. P. 215-221 (in Russian).
Sukhodolov A.P., Timofeev S.V. Mass media and virtual reality: new opportunities and prospects. Theoretical and Practical Issues of Journalism. 2018. Vol. 7. N 4. P. 567-580. DOI: 10.17150/2308-6203.2018.7(4).567-580 (in Russian).
Stepanov P.P., Filatova M.A. Problems of protecting virtual game property by means of criminal law. Russian Journal of Criminology. 2021. Vol. 15. N 6. P. 744-755. DOI: 10.17150/2500-4255.2021.15(6).744-755. (in Russian).
Shekshueva S.V., Tatyanin G.V. Introduction of chatbots with artificial intelligence into remote banking services as a way to increase the competitiveness of a commercial bank. Modern high technologies. Regional application. 2023. N 3(75). P. 47-51. DOI: 10.6060/snt.20237503.0006 (in Russian).
Tsarevsky D.A., Valinurova A.A., Privalov A.N., Danilova S.V. Improvement of business processes of an organization based on the introduction of modern information technologies. Ivecofin. 2024. N 3(61). P. 72-80. DOI: 10.6060/ivecofin.2024613.691 (in Russian).
Eyada B. Advertising in the Metaverse: Opportunities and Challenges. https://managementdynamics.researchcommons.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1305&context=journal.
Shekshuyeva S.V., Kozhaev-Emir-Asan A.R. Listing cryptocurrencies in the modern world: income generation opportunities. Modern high technologies. Regional application. 2024. N 4(80). P. 71-77. DOI: 10.6060/snt.20248004.0009 (in Russian).
Mattila V., Pang Y.Z., Rahman M., Lab U. Metaverse Dynamics: Economics, Operations, and Investment. https:// www.researchgate.net/publication/383820222_Metaverse_Dynamics_Economics_Operations_and_Investment.
Nalbant K.G., Aydin S. Development and Transformation in Digital Marketing and Branding with Artificial Intelligence and Digital Technologies Dynamics in the Metaverse Universe. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2554423.
Singh H., Gupta S., Hassan M. Metaverse: A New Digital Marketing Trend. https://ijmra.in/v5i12/Doc/43.pdf.
Zaitseva N.E., Berendeeva A.B. Features of the influence of Internet technologies on the development of modern information-open society. Ivecofin. 2015. N 1(23). P. 127-137 (in Russian).